Är det möjligt att få tillgång till strafföreläggande från åklagarmyndigheten efter att gallringsfristen löpt ut?

Hej!

Är det möjligt att få tillgång till strafföreläggande från åklagarmyndigheten efter att gallringsfristen löpt ut?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att du ska kunna få ta del av en handling från en myndighet så krävs det bland annat enligt tryckfrihetsförordningen (TF) att handlingen förvaras hos myndigheten (2 kap. 3 § 1 st. TF). Även om en handling förvaras hos en myndighet så kan den inte göra det för alltid, av rent socioekonomiska skäl. Det finns ingen specificerad tidsgräns för hur länge myndigheten måste spara handlingarna, utan det är upp till myndigheten själv att göra en avvägning av intresset av att bevara handlingen gentemot en s.k. gallring av den (alltså förstöra den).

När det gäller strafförelägganden så är det en sådan uppgift som upptas i belastningsregistret enligt 3 § lagen (1998:620) om belastningsregister. Enligt 17 § 9 p. i nämnda lag så gallras uppgifter kring strafföreläggande efter 5 år. Att en uppgift gallras bort innebär att den tas bort ur registret och finns efter datum för gallring inte längre kvar. Den är alltså då inte att anse som förvarad hos myndigheten. Det betyder att du inte kan ta del av strafförelägganden som gallrats från en individs belastningsregister.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du hjärtligt välkommen att höra av dig till oss igen,

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare