Är det möjligt att få sin hyra återbetald vid brist i lägenheten?

Hej bor i en hyresrätt, från första dagen jag flytta in(20160615) så har 25% av ventilationen varit igenbygg vilket finns bevis på i form av film, min fråga är eftersom ventilationen omöjligen vart fullt fungerande så har alltså det basala som ventilation ej fungerat som det skall, då anser jag att hyresvärlden begått kontraktsbrott och har därmed tagit ut fullt betalt trots att ventilation ej varit i full funktion, har hyresvärlden någon rätt att neka mig retroaktiv återbetalning? hur går jag tillväga för att få min rätt? kontrakt skall ju följas.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline för din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att 25 % av ventilationen i din hyresrätt varit igenbyggd sedan du flyttade in, och du undrar nu om du har rätt till retroaktiv återbetalning av hyror, då du sedan inflyttning betalat full hyra, trots att en del av ventilationen inte fungerat fullt ut.

Den aktuella lagbestämmelsen är den så kallade Hyreslagen i 12 kap i Jordabalken (JB)

Skälig hyra

Den hyra som en hyresgäst betalar för sin hyresrätt ska vara skälig, vilket betyder att den inte får vara betydligt högre än hyran för likvärdiga bostäder i samma eller liknande område. Detta i enlighet med JB 12 kap 55 §.

Hyresnedsättning på grund av brist i lägenheten

Hyresnedsättning kan aktualiseras vid hinder eller men i nyttjanderätten under hyrestiden, som orsakats utan hyresgästens vållande. Detta i enlighet med JB 12 kap 16 § tillsammans med 11 § 3 p.

Fordringsanspråk under hyrestiden

Vill en hyresgäst framställa ett fordringsanspråk på grund av hyresförhållandet, kan denne vända sig till hyresnämnden. Hos hyresnämnden kan hyresgästen ansöka om att få tillbaka den del av hyran som är oskälig. Det är även möjligt att  ansöka om att få hyran sänkt för den fortsatta hyrestiden.

Återbetalning kan bli aktuell för hyror upp till två år tillbaka i tiden. Då räknar man från dagen då hyresgästen ansökte om återbetalning.

Detta gäller för avtal som har träffats efter den 1 oktober 2019. För avtal som träffats innan denna tidpunkt får beslut om återbetalning avse hyror för ett år tillbaka i tiden.

Sammanfattning i ditt fall

Alltså, du som hyresgäst kan vända dig till Hyresnämnden och ansöka om återbetalning av hyra under hyrestiden. Då jag tolkar det som att ni ingick avtalet 2016, bör du kunna få beslut om återbetalning avseende hyror för ett år tillbaka. Hyresnämnden fastställer sedan också hyresvillkoren för den hyrestid som återstår. Jag rekommenderar dig således att först höra av dig med anspråk till hyresvärden, och sedan i andra hand till Hyresnämnden.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare