Är det möjligt att få göra lumpen efter att ha fått ett strafföreläggande?

Hej, jag har precis mönstrat och väntar på besked om min prövning ska leda till att jag ska göra lumpen. För ett halvår sedan så fick jag dock ett strafföreläggande emot mig med brott mot ordningslagen. Jag betalade bötern men har ett strafföreläggande noterat i belastningsregistret. Är detta något som kommer att göra att jag inte går igenom hela prövningsprocessen? Jag berättade detta på plats för försvarsmakten men har nu i efterhand läst att man kan få avslag när dem granskar hela prövningen.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Kraven för att få tjänstgöra i militären/göra lumpen hittar vi i förordningen om militär grundutbildning. Försvarsmakten får utöver det meddela föreskrifter om krav för antagning till militär grundutbildning (4 § andra stycket förordning om militär grundutbildning). Nedan kommer jag först att kort redogöra för vad ett strafföreläggande innebär och sedan huruvida ett sådant kan vara ett hinder mot att du skulle kunna göra lumpen.

Vad är ett strafföreläggande och hur skiljer det sig från en dom?

Strafförelägganden är ett av åklagare utfärdat föreläggande (och ett föreläggande i sin tur är ett av domstol eller myndighet fattat beslut om att någon ska göra något). Det är ett alternativ till att väcka åtal, vilket innebär att samma förutsättningar måste föreligga för att få utfärda ett ett strafföreläggande som inför en ev. rättegång. Förutsättningar för att åklagaren ska kunna utfärda det är bland annat att du som misstänkt för brott erkänner, och att påföljden för brottet som du var misstänkt för var begränsat till böter och/eller villkorlig dom (48 kap.  4 § Regeringsbalken). Ett strafföreläggande har alltså samma verkan som en dom, skillnaden mellan det och en dom är att åklagaren inför ett strafföreläggande inte väcker åtal.

Kan ett strafföreläggande utgöra hinder mot att du får göra lumpen?

Alla som går vidare i urvalsprocessen kontrolleras i polisens belastningsregister och i Säkerhetspolisens (SÄPO:s) register, och får inte finnas med i dem för att få göra lumpen. Den som blivit dömd för brott eller fått ett strafföreläggande från Åklagarmyndigheten kan alltså inte går vidare i prövningsprocessen mot en militär grundutbildning/lumpen.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare