Är det möjligt att bli omyndighetsförklarad i Sverige?

Att prostituerade inte kan dömas för anstiftan till sexköp har jag förstått. Har man i förarbetet med sexköpslagen på något sätt omyndigförklarat säljaren som är medveten om att ett brott är förutsättningen för dennes verksamhet? Vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är inte olagligt att sälja sexuella tjänster

I Sverige är det olagligt att köpa sexuella tjänster (6 kap. 11 § BrB). Kriminaliseringen träffar endast personer som köper tjänsterna. Det är således inte olagligt att sälja sexuella tjänster. Bakgrunden till det är att prostituerade anses befinnas i en utsatt situation, de ska därför inte bestraffas.

Sverige har avskaffat omyndighetsförklaring som juridisk åtgärd

I Sverige avskaffades möjligheten att omyndighetsförklara någon år 1989. Alla personer över 18 år är myndiga (9 kap. 1 § FB). Det är således inte möjligt att omyndighetsförklara någon som säljer sexuella tjänster.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare