FrågaAVTALSRÄTTGåva03/03/2019

Är det möjligt att begära tillbaka en gåva?

Hej

Jag har en fd. vän som har givit mig gåvor i form av pengar samt dyrbara kläder och smycken .

Hon va väldigt förtjust i mig och hoppades på mer , vilket jag klar gjorde denna sommar att jag inte känner som hon .

Ekonomiskt har hon väldigt gott ställt .

Hon har alltid funnits praktiskt , hjälpt mig mycket skänkt mig pengar av egen vilja .

Efter vårt uppbrott har hon nu ställt ett återkrav på mig , på 50000 kr som ligger hos kronofogden .

Vilket jag bestrider !

Jag känner mig känslomässigt väldigt sviken .

Är det möjligt att kräva tillbaka gåvor ?

Vi har inga skriftliga avtal eller muntliga .

Tacksam för er expertis .

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglering gällande gåvor finns i lagen angående vissa utfästelser om gåva (gåvolagen) (här). Det finns tre krav för att det något skall klassas som gåva. Det krävs frivillighet, att givaren frivilligt gett bort gåvan. Vidare krävs det gåvoavsikt, givaren ska har haft för avsikt att ge bort gåvan till dig. Slutligen krävs det att det skett en förmögenhetsöverföring. Utifrån din fråga tolkar jag det som att dessa krav är uppfyllda.

Enligt gåvolagen blir en gåva bindande när den har fullbordats. Fullbordan innebär att den kommit i gåvotagarens, din, besittning. Ett fullbordat gåvolöfte har inga rättsverkningar mot gåvogivarens borgenärer och är bindande mellan parterna. Detta innebär att så länge du har gåvorna i din besittning är de dina och din egna egendom. Din vän har under dessa förutsättningar ingen rätt att kräva tillbaka pengar från dig.

Om det skulle vara så att din vän tar detta vidare till domstol, så är det upp till henne att bevisa att det inte har rört sig om gåva utan t.ex. ett lån och att du är återbetalningsskyldig, du bär alltså ingen bevisbörda. Eftersom du skriver att det inte finns några avtal mellan er, så kommer detta bli svårt för henne att göra. Jag bedömer det som att du inte behöver vara orolig.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare