Är det lovligt att avlyssna en arbetsintervju man själv är med i?

Jag har varit på en arbetsintervju på ett företag, och i efterhand fått reda på att den som intervjuade mig spelat in samtalet. Jag fick vetskap om detta av tredje person. Är detta lovligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar att du har hamnat i den här situationen, det är aldrig roligt att få veta att ett samtal har spelats in utan ens vetskap, dessutom av en tredje person. Nedan redogör jag kort för vad som gäller.

I Brottsbalken finner du de flesta brott som är straffbelagda i Sverige.

I fjärde kapitlet hittar du brotten mot frid och frihet där Olovlig avlyssning finns, 4 kap. 9 § Brottsbalken.

Det som står där är att den som spelar in ett samtal som sker i ett privat utrymme, dvs ej allmän plats, och personen själv inte deltar, gör sig skyldig till brottet Olovlig avlyssning.

Detta innebär motsatsvis att om personen som spelar in själv deltar i samtalet, i ditt fall intervjuaren, så begår personen tyvärr inget brott. Det finns i nuläget ingen svensk lag som förbjuder någon att spela in ett samtal som denne själv deltar i.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Nicolas KitzlerRådgivare