Är det lönt att ta en skuld vidare till Kronofogden?

Hej,

Jag har lånat ut pengar till en f.d vän som ej betalar tillbaka skulden till mig.

Jag funderar på om det är lönt att ta det vidare till kronofogden (rätt säker på att han kommer bestrida/ej svara) och sen domstol då jag saknar kvitto/bevis från transaktionen. Jag har dock ett skuldebrev.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är det lönt att driva vidare en skuld till Kronofogden?

Det kostar till en början 300 kronor att ansöka om ett betalningsföreläggande (ett fastställande av skulden). Dessa pengar kan du dock kräva i ersättning av den som är skyldig dig pengar.

Om personen som är skyldig dig pengar tar vidare ärendet till domstol kostar det allt mellan 600 kronor och 2500 kronor beroende på hur omfattande situationen är och hur stor skulden är.

Utöver det, om personen ändå trots att du får rätt i domstolen inte vill betala, kan Kronofogden rycka ut och undersöka ifall skulden kan täckas av personens tillgångar. För detta tillkommer dig en kostnad på 600 kronor utöver tidigare kostnader.

Med ett skuldebrev har du stor chans att få rätt då detta är ett bevis på att du lånat ut pengar och att personen ska återbetala dessa.

Sammanfattning

Om skulden personen har till dig är större än de ovan angivna summorna så är det lönt att ta det vidare till Kronofogden (och domstolen ifall du är säker på att personen kommer att bestrida). Om kostnader för ett betalningsföreläggande är större än skulden är det så klart mindre lönsamt.

Jag kan dock inte ge dig mer än ett ganska objektivt svar då jag inte vet hur förhållandet är egentligen och hur mycket pengar skulden rör sig om. Jag rekommenderar därför att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare