Är det lönt att överklaga parkeringsavgift?

Min fru parkerade min bil på tydligen en securitad parkering och fick böter. Hon betalade parkerings avgiften och trodde allt var i ordning.

Hon har ej svenska som modersmål och har svårt för svenskan, hon trodde allt var oki eftersom hon betalt avgiften.

Är det någon mening att överklaga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår inte helt klart varför din fru fått böter. Om hon fått böter trots att hon betalt parkeringen och följt uppsatt skyltning finns det absolut en mening med att överklaga. Har hon däremot, på grund av t.ex. språkförbistring, finns det tyvärr inte någon mening med att överklaga. Att din fru har svårt för svenskan och trodde att hon betalt är dessvärre ingen grund som kommer att ge framgång i en överklagan.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare