Är det lagligt för en bostadsrättsförening att ta ut en avgift för andrahandsuthyrning på 1000 kr/månad?

Hej! En motion till vår bostadsrättsföreningsstämma är att ta ut en andrahandsuthyrningsavgift på 1000 kr/månad för att täcka föreningens kostnadsmässigt och för att det är tidskrävande för styrelsen. Är det lagligt? Är det inte 10 procent av prisbasbeloppet som är tillåtet? Mvh/Anton

Lawline svarar

Hej Anton!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Publicera gärna en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com, om du önskar få kompletterande uppgifter eller någonting förtydligat.

Kort och gott har du helt rätt avseende att den högsta tillåtna föreningsavgiften för andrahandsuthyrning av en bostadsrätt är 10 procent av prisbasbeloppet (för närvarande ca. 4500 kr). Detta framgår av 7 kap. 14 § femte stycket bostadsrättslagen. För att föreningen ska få ta ut avgiften måste den dessutom vara inskriven i föreningens stadgar (första stycket i samma paragraf). Om detta inte står omnämnt i stadgarna måste beslut om stadgeändring, med kvalificerad majoritet, fattas på två olika föreningsstämmor (9 kap. 23 § första stycket bostadsrättslagen).

Sammanfattningsvis kan du hälsa motionären att dennes förslag strider mot lagen och att andrahandsuthyrningsavgift överhuvudtaget bara kan tas ut om det står inskrivet i stadgarna.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare