FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/09/2023

Är det lagligt för en 17-åring att arbeta 20 timmar / vecka?

Hej, jobbar i en secondhand butik som 17 åring på helger och efter skolan. Går dessutom på gymnasiet samtidigt. Undrar hur många timmar jag max får jobba under en skolvecka? Om vi säger att jag skulle vilja jobba lör(8), sön(6) och tor(6) som blir 20tim sammanlagt. Är det lagligt? Vill bara dubbelkolla☺️

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I föreskrifterna om minderårigas arbetsmiljö (AFS 2012:3) finns särskilda regler om arbetstider.

Av din fråga framgår att du är 17 år och går i gymnasiet, vilket innebär att du klassificeras som ungdom enligt AFS 2012:3. Detta innebär att arbetstiden inte får hindra skolgången eller möjligheten att ta sig till skolundervisningen. Ungdomar får arbeta högst 8 timmar per dag eller 40 timmar i veckan.

Vidare ska ungdomar ha minst 12 timmars sammanhängande ledighet under varje 24-timmarsperiod (dygnsvila). Tiden mellan 22 och 06 eller mellan 23 och 07 ska vara fri från arbete. Samt veckovila, en viloperiod från arbetet om minst två dagar under en sjudagarsperiod.

Utifrån det du skriver i din fråga verkar det röra sig om arbetspass som sträcker sig över tre dagar under en sjudagarsperiod och om 20 timmar sammanlagt, vilket alltså är lagligt. Du får max arbeta 40 timmar i veckan. På arbetsmiljöverkets hemsida kan du hitta mer information.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare