FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/05/2018

Är det lagligt att vädra/rista sängkläder, mattor och dylikt från sin balkong?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte olagligt att vädra/rista sängkläder, mattor och dylikt från din balkong. Detta betyder att det alltså inte är ett brott. Däremot är det oftast otillåtet att göra så från både fönster och balkong med hänsyn till att det kan besvära dina grannar. Men olika regler kan gälla för olika lägenheter så för att få veta exakt vad som gäller där du bor rekommenderar jag dig att kontakta din hyresvärd eller bostadsrättsförening för information. Om du har möjlighet kanske du annars istället kan gå ut på gården för att vädra.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare