Är det lagligt att titta in i någon annans brevinkast?

Hej

Jag har en granne som när jag inte öppnade tittande in genom brevinkastet. jag bor i en liten 1a så man ser större delen av lägenheten från dörren.

Är detta lagligt? Samt förändras situationen om min granne upprepar sitt beteende?

Då jag inte är rädd för konfrontationer så öppnade jag dörren och skällde ut honom för noter när detta skedde. Sker det igen funderar jag på att ringa hyresvärd/polis.

Beroende på situation.

Vad råder ni mig att göra om situationen upprepas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med dina frågor!

Jag kommer först att beskriva vilket brott som kan bli aktuellt av den händelsen som du beskriver. Eftersom din grannes agerande inkräktar på ditt privatliv blir det i första hand aktuellt att se till brotten mot frihet och frid. De brotten finns i 4 kap. brottsbalken (BrB). Jag kommer sedan att ge dig råd för hur du kan gå vidare om situationen upprepas.

Att titta in genom någon annans brevinkast kan vara ofredande

När din granne tittar in genom ditt brevinkast kan han göra sig skyldig till ofredande. Brottet innebär bland annat att man utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande (4 kap. 7 § BrB). Man kan alltså tänka sig att det beteendet som du beskriver kan vara ett hänsynslöst agerande, vilket med andra ord är olagligt.

För att din granne ska kunna dömas för ofredande krävs det också att gärningen kränker din frid på ett "kännbart sätt". Eftersom kränkningen ska vara kännbar innebär det att endast allvarligare händelser räknas som brottsliga. Att gärningen är obehaglig eller otrevligt innebär alltså inte automatiskt att det ses som ett ofredande. Det är alltså tveksamt om det räcker att någon har tittat in genom brevinkastet endast en gång för att det ska utgöra ofredande. Om det däremot skulle upprepas borde det kunna ses som ofredande.

Hyresvärden har ansvar för att säga till din granne om händelsen upprepas

Jag tolkar det som att du bor i en hyresrätt, och då är det i första hand hyresvärden som är ansvarig om någon hyresgäst utsätter grannarna för störningar (12 kap. 25 § andra stycket JB). Jag skulle därför rekommendera att du börjar med att kontakta din hyresvärd om din granne skulle titta in genom ditt brevinkast igen. Hyresvärden är då skyldig att säga till din granne så att beteendet upphör. Om din granne ändå fortsätter att titta in i ditt brevinkast kan det bli aktuellt att kontakta polisen, eftersom agerandet då kan ses som ofredande.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare