FrågaAVTALSRÄTTAvtal08/12/2022

Är det lagligt att ta ut en bokningsavgift för en ofödd valp? Får uppfödaren behålla bokningsavgiften om köparen ångrar sig?

Hej! Vad gäller vid hunduppfödning? Får man ta en bokningsavgift för kommande kullar, dvs valparna är ej födda, alltså som en slags köavgift. Får man behålla bokningsavgiften om den presumtiva valpköparen hoppar av kön? Är bokningsavgift att jämföra med handpenning? Vad gäller? Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar över följande frågor:

  • Är det lagligt att ta en bokningsavgift för kommande kullar?
  • Får uppfödaren behålla bokningsavgiften om köparen ångrar sig?
  • Är bokningsavgiften en slags handpenning?

Dina frågor berör i första hand avtalsrätt och inom detta område råder avtalsfrihet, vilket innebär en frihet att välja vem man vill ingå avtal med och vilka avtalsvillkor som ska gälla.

En valp anses rättsligt utgöra lös egendom och vad gäller handpenning vid köp av lös egendom är rättsläget inte helt klart, dock kan utgångspunkten sägas vara att en handpenning ska betraktas som en förskottsbetalning. Detta får följden att säljaren ska betala tillbaka handpenningen, i detta fall bokningsavgiften för valpen, i det fall affären inte genomförs.

För att en säljare ska ha rätt till att behålla handpenningen krävs att detta har avtalats om. Detta kan t.ex göras genom att införa en förverkandeklausul i avtalet med den presumtiva valpköparen. En sådan klausul skulle innebära att handpenningen ses som ersättning till säljaren som bestämts i förhand ifall affären inte genomförs och detta beror på köparen. Det ska dock noteras att en förverkandeklausul kan bli föremål för jämkning om den anses vara oskälig (36 § avtalslagen).

För att ge dig ett kortfattat svar på de första två frågorna kan det först och främst sägas att det är lagligt att ta ut en bokningsavgift för valpar och att uppfödaren får behålla denna avgift om köparen ångrar sig, förutsatt att valpköparen och uppfödaren kommit överens om detta.

Min rekommendation

Utifrån din fråga framgår det inte uttalat om du vänder dig till Lawline i egenskap av uppfödare eller valpintressent. I det fall du önskar köpa en valp finns det flertalet uppfödare som inte kräver bokningsavgift då de vet att deras hundvalpar kommer bli sålda oavsett. Om du känner att du vill slippa avgiften hade jag vänt mig till någon av dessa uppfödare. Om det istället är så att du har vänt dig till oss i egenskap av uppfödare skulle jag råda dig till att skriva ett avtal med tydliga avtalsvillkor vad gäller bokningsavgiften för att säkerställa att du är berättigad denna i fall en köpare ångrar sig.

Jag hoppas du har fått dina frågor besvarade, annars är du varmt välkommen att kontakta Lawline via info@lawline.se för information om hur du kan få mer juridisk hjälp eller boka tid hos en av våra jurister.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare