Är det lagligt att ta bilder på andra inomhus?

I samband med en en större middag i min bostad tog jag en del bilder av gästerna. Jag fotade några gäster som pratade i soffan utan att fråga om deras samtycke och utan att de såg att jag fotograferade. Jag undrar nu om jag egentligen gjorde mig skyldig till kränkande fotografering? De visste ju inte om att jag tog bilderna och jag hade inte frågat om deras samtycke.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som olovligen med ett teknisk hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller annat liknande utrymme döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år (4 kap. 6 a § första stycket Brottsbalken [BrB]). Men om gärningen är försvarlig med hänsyn till syftet och övriga omständigheter ska man inte dömas till ansvar (4 kap. 6 a § andra stycket BrB). Nedanför kommer de olika kraven i paragrafen förklaras och tillämpas på situationen som beskrivs i frågan.

Teknisk hjälpmedel kan vara exempelvis en traditionell kamera eller en mobiltelefon. En "bild" kan vara en video eller stillbilder.

För att dömas till ansvar krävs det att man tar bilder av människor som befinner sig på en av de i paragrafen angivna platserna. I ditt fall har du tagit bilder på några gäster inomhus i en bostad, vilket är en sådan plats som omfattas av paragrafen.

Olovligen innebär att det inte ska föreligga ett samtycke till att bilderna tas. I ditt fall saknas det samtycke. Alltså har bilderna tagits olovligen.

Det finns också ett krav på att bildupptagningen sker i hemlighet. I hemlighet betyder att den fotograferade/filmade personen inte är medveten om att bildupptagningen sker. Det räcker med att den fotograferade inte är uppmärksam eller saknar vetskap om att bildupptagningen sker och att gärningsmannen utnyttjar det förhållandet (se rättsfallet NJA 2018 s. 844). Du skriver att gästerna inte såg att de blev fotograferade, vilket borde innebära att kravet på "hemlighet" är uppfyllt.

Enligt andra stycket i 4 kap. 6 a § BrB kan man undantas får straffrättslig ansvar om bildupptagningen är försvarlig. Här ska den enskildes intresse av skydd mot kränkande fotografering vägas mot fotograferingens syfte och rätten till yttrande- och informationsfrihet. En helhetsbedömning ska göras i varje enskilt fall.

Omständigheter som kan föranleda att bildupptagningen anses vara försvarlig är exempelvis om fotograferingen sker som ett led i nyhetsförmedling eller i något annat sammanhang av samhälleligt intresse eller om fotograferingen sker för att dokumentera bevisning av ett brott. Fotografering som är harmlös med hänsyn till syftet och övriga omständigheter kan också anses vara försvarlig. Samma gäller fotografering som är en del av ett vetenskapligt arbete eller har en konstnärlig karaktär. Men eftersom den enskildes intresse av skydd mot kränkande fotograferingen alltid ska beaktas kan en person dömas till ansvar även om en av dessa eller flera av omständigheterna föreligger (se prop. 2012/13:69).

Sammanfattningsvis kan du ha begått brottet kränkande fotografering enligt första stycket i bestämmelsen då alla kraven verkar vara uppfyllda. Eftersom jag inte vet syftet med bildupptagningen eller omständigheterna som förelåg vid tillfället är det svårt för mig att göra en försvarlighetsbedömning enligt andra stycket. Förhoppningsvis kan informationen i mitt svar hjälpa dig att göra en sådan bedömning själv.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en god fortsättning på det nya året! Om det är något mer du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare