Är det lagligt att starta en hemsida för annonsera cigarrer?

Hej,

Det ser ut som att Facebook ska stänga ner alla grpper som sysslar med all försäljning av cigarrer och tobak.

Min fråga är kan jag starta en hemsida där folk kan annonsera att de har tex en låda cohiba cigarrer till salu för 2500kr?

Bryter jag mot nån lag? Bryter personen som säljer/ annonserar mot nån lag?

Mvh

Stefan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att Facebook inte tillåter grupper som sysslar med försäljning av tobak beror på Facebooks egna policy för att förhindra marknadsföring av tobak. Detta rör sig om en företagspolicy och inte en rättsregel.

Huvudregeln är att man inte får marknadsföra tobak i Sverige, dock finns det undantag till huvudregeln. De nuvarande reglerna för hur tobak får marknadsföras finns i tobakslagen 14-14b §§. Notera att lagstiftarna har diskuterat att instifta särskilt lagstiftning för marknadsföring av tobaksprodukter på internet, men idag finns bara tobakslagen.

Jag vet för lite om hur din hemsida planeras vara uppbyggd för att kunna svara på om din hemsida skulle bryta mot något lag. Jag rekommenderar dig att läsa vidare om ämnet på konsumentverkets hemsida.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare