Är det lagligt att röka industrihampa?

Är det lagligt att inta industrihampa? Exempelvis genom att äta alternativt röka/förånga och inhalera. Då menar jag hampan i sig, och inte en beredning av hampan.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Industrihampa är inte narkotikaklassat enligt narkotikastrafflagen (NSL), och träffas därför inte av det straffbara området i 1 § NSL (där det ju krävs att det är ett narkotikaklassat ämne som bl.a. brukas, se 6 punkten i samma bestämmelse).

Enligt Högsta domstolens (HD) senaste dom är, som du säger, brukandet av en beredning innehållandes THC straffbart enligt NSL (se en genomgång av domen här).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare