FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/11/2022

Är det lagligt att köpa storpack och vidareförsälja i mindre förpackningar?

Hej! Om man köper ett storpack av tex ballonger eller drinkpinnar, får man lägga dessa i mindre paket och sälja vidare? Så om man köper ett storpack med 500 ballonger, får man lägga dessa i flera olika paket och sälja? Tack på förhand! Hälsningar,

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det ska inte finnas någon generell lagreglering i svensk rätt som gör att det skulle vara olagligt att köpa i storpack för att därefter sälja vidare varorna i mindre paket. Tvärtom är det vanligt att företag så som exempelvis kiosker och caféer köper in storpack för att sälja varorna enskilt. Däremot förekommer det att företag som säljer storpack väljer att skriva på storpackets paketering att varorna inte får säljas enskilt i andra hand - i dessa fall bör du således inte sälja varorna vidare i mindre förpackningar.

Jag rekommenderar således att du helt enkelt ser till att läsa vad och om det framgår något specifikt på de storpack du ämnar köpa och köper sådana där det inte framgår att varorna inte får vidareförsäljas i styck.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till med försäljningen!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare