Är det lagligt att importera en stilettkniv utan en fjäder?

Hej ! Jag vill veta om det är lagligt att importera en stilett kniv utan en fjäder ? Alltså den måste öppnas förhand som en fällkniv ? Enligt lagen är alla knivar illegala som skjuter ut bladet med fjäder kraft. Så en kniv som är identisk med stilett har tullen ej rätt att beslagta OM den ej har en fjäder i sig som skjuter ut bladet ? Tacksam för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka lagar är tillämpliga vid införsel av knivar?

Regler som berör knivar samt andra farliga föremål regleras i lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (Knivlagen). När det kommer till införsel av knivar in i landet gäller Förordningen om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål.

Vad gäller vid införsel av knivar?

Som huvudregel får man importera knivar in i landet. Dock krävs det för vissa knivar tillstånd från Polismyndigheten och man måste då även anmäla den till Tullverket för att få ta in kniven i Sverige. Vidare kräver vissa knivar, knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft såsom springstiletter eller springknivar, att man är över 21 år för att man ska få inneha dem överhuvudtaget (1 § 3 stycket Knivlagen).

Vad omfattas av definitionen springknivar och springstiletter?

När det rör sig om springstiletter samt springknivar krävs det särskilt tillstånd från Polismyndigheten för att man ska få föra i dem till landet (1 § och 3 § Förordningen om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål). För att få tillstånd att föra in dessa krävs det särskilda skäl. Sökande måste då kunna visa att föremålet är avsett att ingå i en vapensamling eller innehas för något liknande ändamål (2 § 1 stycket Förordningen om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål).

I lagen definieras springknivar/ springstiletter knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (1 § 3 stycket Knivlagen). Den nya definitionen är mer omfattande än tidigare nu upphävda förordningen (1959:312) om förbud mot innehav av vissa stiletter m.m. Med springstilett avsågs enligt den förordningen ett stickvapen med klinga som genom en fjädermekanism eller någon liknande anordning eller på grund av sin tyngd snabbt kunde fällas eller skjutas ut ur sitt skaft. Enligt den nuvarande lagens förarbeten prop 1989/90:129 s. 13 är bakgrunden till justeringen bl.a. att så kallade butterflyknivar ska omfattas av definitionen.

I ditt fall

Det råder en viss tvekan till om den kniv du syftar på faller under denna definition. Om man för in en kniv till landet utan tillstånd kan detta leda till att man döms för smuggling (5 § Förordningen om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål). Jag skulle därmed råda dig att för säkerhets skull kontakta Polismyndigheten och dubbelkolla om du behöver tillstånd för att införa kniven i landet eller inte. Du kan även gå in och läsa mer på Tullverkets hemsida

Hoppas du fick svar på din fråga!

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare