FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott02/06/2018

Är det lagligt att ha med sig en bajonett i fodral under studenten?

Är det lagligt att bära en gammal bajonett när jag tar studenten. Den är inte vass och kommer aldrig dras ut ur slidan.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Nej, det är absolut inte tillåtet. Det är förbjudet att bära kniv på allmän plats oavsett om den befinner sig i ett fodral eller inte. Det är ett brott mot 1 § i knivlagen. När du bär en kniv under studenten, då du troligtvis är i berusat tillstånd, där flera av dina klasskompisar är upptrissade och också har druckit några glas samt när du allmänt befinner dig bland mycket folk i stora folkmassor, finns en risk att brottet du begår kommer bedömas som grövre. Straffet för ett brott mot knivlagen är böter eller fängelse i sex månader, se 4 § knivlagen.

Mitt råd till dig är att strunta i kniven och ha roligt med dina kompisar istället! Du vill inte spendera din student i arresten.

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare