Är det lagligt att gifta sig innan skilsmässan är klar?

Är det lagligt i Sverige att gifta om sig innan skildsmässan är klar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Man anses vara gift till dess att skilsmässan har gått igenom. Den som är gift får inte ingå ett nytt äktenskap. (Äktenskapsbalken 2 kap 4 §). Den som alltjämt gör det kan begå brottet tvegifte. (Brottsbalken 7 kap. 1 §).

För att begå brottet tvegifte förutsätts det att både det förra och det senare äktenskapet är giltigt i Sverige, brottet anses vara fullbordat när förutsättningarna för äktenskapets bestånd är uppfyllda. För svenska äktenskap förutsätts det då att det har ingåtts genom vigsel. (Äktenskapsbalken 4 kap. 1 §).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Olof FunkeRådgivare