Är det lagligt att bära en vapenreplika på allmän plats?

Hej,

Jag undrar om det är lagligt att bära en vapenreplika på sin person på allmän plats, eller förvara tex i en bil som man åker omkring med ute på vägarna? Jag förstår att det inte är en bra idé att göra det, oavsett vad lagen säger. Är bara nyfiken på vad lagen faktiskt säger.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om jag tolkar din fråga rätt så frågar du om man får bära t.ex. en soft air gun eller ett paintballgevär på allmän plats?

Dessa vapen är s.k. effektbegränsade skjutvapen och bestämmelserna för dessa finns i 5 kap. 6 § vapenlagen. Där framgår det att "skjutvapnet får medföras på allmän plats .... om det annars med hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat."

Ett effektbegränsat skjutvapen får endast medföras på allmänna platser om det är befogat efter en helhetsbedömning av omständigheterna. Omständigheter som spelar roll i bedömningen är vapnets art och sammanhanget som det förekommer i, d.v.s. blir folk hotade av det eller uppfattas det som en "leksak".

Ett enkelt och sammanfattat svar är att det inte är olagligt att bära en replika på allmänna platser, då det inte likställs med ett riktigt skjutvapen trots att det liknar ett. Det beror helt och hållet på sammanhanget hur vapnet används eller uppfattas. Om du har vapnet gömt när du är ute och går eller förvarar det i bilen borde vara helt okej, då ingen bör kunna känna sig hotad.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare