Är det jag eller våra barn som ärver efter min hustru?

Min svärmor är änka. Hon har två barn, en pojke och en flicka (min hustru). Hon avled 1985. Sonen lever. Min hustru har två barn.

Arvtagare efter svärmor bör vara hennes två barn. Vad gäller arvsrätten efter min hustru? Är det jag som svarar för hennes dödsbo eller går den direkt till mina två barn?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Aktuell lagstiftning: ärvdabalken.

Ärvdabalkens 3 kapitel 1§ stadgar att om din fru var gift vid hennes bortgång så ska dödsboet tillfalla hennes efterlevande make, det vill säga dig. Med andra ord så går allting till dig om inte hon har särkullbarn, det vill säga, barn som du och hon inte har tillsammans. I sådana fall ska den del de har rätt till tillfalla dem om de inte avstår.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare