Är det hunddagiset som ska betala skador för skador som min hund orsakar?

Hej! Min fråga avser hundägares strikta ansvar och jag har blivit något förvirrad när jag läst era svar på liknande frågor. Jag har min hund hos en "dagmatte" på dagarna och undrar då vilket ansvar jag har för skador min hund orsakar under tiden han är där, ex under en promenad. Enligt ett svar Marcus Anstrin på en liknade fråga är ägaren ansvarig för alla skador orsakade av hunden även om de uppkommit när hunden varit överlämnad till annans vård.

"Detta innebär att om skada uppkommer orsakad av en hund, ska dess ägare ersätta skadan oavsett om denne inte medverkat eller vållat skadan. Alla skador som en hund orsakar är man som hundägare ansvarig för." (publicerat 2017-06-01). Men enligt ett svar från Mimmi Orrenius tolkar jag det som att "dagmatten" eller annan som övertagit tillfälligt ansvar för hunden bär det strikta ansvaret:" Har någon tagit emot din hund för nyttjande eller underhåll (ex ett hunddagis) och detta skedde under denna tid hunden befann sig under innehavarens tillsyn, är istället innehavaren (ex hunddagiset) strikt skadeståndsansvarig för denna skada." (publicerat 2017-01-15). Så min fråga som hundägare är då, vad är det som gäller när min hund är hos "dagmatte" eller annan hundvakt? Finns det någon vägledande dom från liknande fall (tex hunddagis eller liknande)?

Tack på förhand och för en bra sida,

Fredrik

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline och uppmärksammat en inkonsekvens i tidigare svar på samma tema. Om du vill att jag ska komplettera eller förtydliga något är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com

19 § lagen om tillsyn av hundar och katter
stadgar strikt skadeståndsansvar för ägaren eller innehavaren. Lagtexten är alltså utformad på ett sådant sätt att det, i en situation där hunden överlämnats till t.ex. ett hunddagis, föreligger ett strikt skadeståndsansvar både för ägaren och innehavaren. Enligt samma bestämmelse kan den som de facto fått betala skadeståndet därefter kräva ersättning av den som varit vållande, om någon sådan person överhuvudtaget finns.

Min bedömning är således att ansvaret för eventuell skada som hunden orsakar inte exklusivt övergår på hunddagiset under den tid din hund befinner sig där. Det är istället upp till den skadelidande att avgöra om hen vill kräva ersättning av dig eller företaget bakom hunddagiset. Man kan eventuellt argumentera för att skadeståndsansvaret i en sådan situation borde vara solidariskt mellan ägaren och hunddagiset men det har jag inte hittat någon praxis som tydligt utvisar.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare