FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/02/2018

Är det grov olovlig körning att köra bil med återkallat körkort om jag inte vet om att körkortet är återkallat?

Hej, undra om i mitt fall de anses vara grovt olovlig körning om jag åker fast för att köra mot rött och polisen säger att transportstyrelsen ska ta hand om jag får behålla mitt körkort elr inte, men jag får aldrig något brev från transportstyrelsen, och sedan några månader sedan stannar polisen mig och de står att mitt körkort är återkallat? Får jag grovt olovlig körning eller bara olovlig körning?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det kan anses vara grov olovlig körning när polisen stoppat dig och du kört trots att ditt körkort varit återkallat. Jag utgår vidare från att det är en personbil du kört och att det därför är ett B-körkort som återkallats.

Att köra med återkallat körkort

Jag antar att du båda gångerna du stoppats av polis kört en personbil. Enligt 2 kapitlet 1§ Körkortslagen är personbilar körkortspliktiga och du får bara köra den när du har ett giltigt körkort vilket du inte hade när det var återkallat. Du hade alltså inte rätt att köra bilen längre och eftersom du hade ett körkort som blivit återkallat är din olovliga körning rent objektivt eventuellt att bedöma som grov 3§ trafikbrottslagen.

Det som avgör om brottet är grovt eller inte är att du måste ha haft uppsåt att köra personbilen med återkallat körkort,3§ trafikbrottslagen. Med uppsåt menas att du har varit medveten om att du inte får köra och gjort det ändå. Jag har tyvärr för lite omständigheter för att bedöma om du haft uppsåt eller inte eftersom frågan om uppsåt blir avgörande.

Slutsats

Det finns för lite omständigheter angivna i frågan för mig att bedöma om du verkligen kan anses ha haft uppsåt till att köra om det är som du säger, att du inte fått något brev som talar om att ditt körkort blivit återkallat.

Visar det sig att du har haft insikt i att ditt körkort är återkallat men kört ändå ska brottet anses vara grovt enligt 3§ 1 st Trafikbrottslagen.

Jag hoppas att detta svar gav dig vägledning i din fråga. Skulle du behöva mer vägledning i frågan är du varmt välkommen att höra av dig till en av våra duktiga jurister för att boka en tid.

Vänliga hälsningar,

Jessica KhooRådgivare