FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt04/12/2021

Är det gåvoskatt vid överlåtelse av fastighet och vad ska man mer tänka på vid gåva av fast egendom?

Är det gåvoskatt i överlåtelse av fastighet (sommarstuga) till en vän?

Och vad är det för övriga aspekter regler förordningar att veta om ?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är någon gåvoskatt vid överlåtelse av fastighet samt vad mer det finns att tänka på vid gåva av fastighet.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av inkomstskattelagen (IL) för att besvara din fråga om gåvoskatten, samt jordabalken (JB) för att besvara din fråga om vad det finns för andra regler som man bör veta om vid gåva av fastighet.

Gåvoskatt

Gåvoskatten är avskaffad sedan 1 januari 2005. Gåvor är alltså skattefria (IL 8 kap. 2 § första stycket). Detta gäller dock under förutsättning att de civilrättsliga gåvokriterierna är uppfyllda så att det kan anses att fastigheten har getts i gåva och att det exempelvis inte rör sig om ett köp.

Förutsättningar för att en gåva ska anses som skattefri:

1. En förmögenhetsöverföring har skett. Gåvoobjektet ska ha ett faktiskt värde som flyttas från givaren till mottagaren. Detta kriterium är uppfylld för sommarstugan som du vill ge bort.

2. Det finns en gåvoavsikt. Detta innebär att du som gåvogivare måste vara medveten om att du faktiskt ger bort någonting. Mellan familjemedlemmar och närstående finns en presumtion, dvs. en förmodan om att gåvoavsikt finns. Detta kriterium verkar också vara uppfylld i ditt fall, eftersom du skriver att du har tänkt ge bort sommarstugan till din vän.

3. Gåvan bygger på frivillighet. Även detta kriterium verkar vara uppfyllt för din del.

Alla dessa tre kriterier verkar alltså vara uppfyllda, och därmed är gåvan skattefri för både dig och din vän som tar emot fastigheten som gåva.

Även om gåvan sker mot viss ersättning, så kan överlåtelsen bli skattefri. Om ersättningen för en gåva understiger fastighetens taxeringsvärde så behandlas hela överlåtelsen som en gåva. Ersättningen för gåvan kan vara antingen kontanter eller övertagande av lån.

Giltig gåva av fastighet

Även om gåvan är skattefri, finns det vissa specifika omständigheter som måste uppfyllas vid gåva av fast egendom. Vid köp och gåva av fast egendom finns det vissa formkrav som måste uppfyllas för att det ska anses som en giltig och bindande överlåtelse av egendomen, dvs. av fastigheten (JB 4 kap. 1 § och 29 §).

Formkraven för giltig gåva av fastighet:

1. Fast egendom endast kan ges bort genom en skriftlig handling. Muntliga avtal är alltså inte giltiga. Vanligtvis upprättas ett så kallat gåvobrev/gåvoavtal mellan parterna.

2. Det skriftliga avtalet ska innehålla både gåvogivarens och gåvomottagarens underskrifter. I anslutning till detta är det också bra att nedteckna ort och datum, även om detta inte krävs uttryckligen av lagbestämmelsen.

3. Gåvobrevet ska innehålla en överlåtelseförklaring där du som gåvogivare förklarar att gåvan överlåtes till mottagaren, dvs. din vän. Om gåvan sker mot viss ersättning, ska detta även skrivas med i gåvobrevet eftersom köpeskillingen ska framgå.

Fler råd för gåvan

Andra saker som kan vara värda att skriva med i gåvobrevet, är t.ex. om du som gåvogivare vill begränsa sin väns förfoganderätt över sommarstugan. Detta kan exempelvis gälla att egendomen inte får intecknas eller säljas av gåvomottagaren. Ett annat villkor som är relativt vanligt är att gåvogivaren vill att egendomen ska utgöra gåvomottagarens enskilda egendom så att den inte omfattas av bodelningen vid en eventuell skilsmässa.

Om fastigheten är belånad och ni kommer överens om att din vän ska ta över en eventuell skuld på sommarstugan, ska också detta villkor nedtecknas i gåvobrevet. Banken måste dock erkänna att din vän kan ta över lånet.

Jag skulle också rekommendera att ni också låter två vittnen underteckna gåvobrevet. Detta är inget krav för att gåvobrevet ska vara giltigt, men Lantmäteriet kan förklara lagfartsansökan vilande om inte två vittnen undertecknat det (JB 20 kap. 7 § 1 punkten).

Sammanfattning

Gåvoskatten är avskaffad sedan 2005. Gåvor är skattefria under förutsättning att de civilrättsliga rekvisiten för gåva är uppfyllda, dvs. förmögenhetsöverföring, gåvoavsikt och frivillighet. Om du överlåter fastigheten mot viss ersättning, t.ex. om din vän övertar ditt lån, behandlas hela överlåtelsen som en gåva ändå, om ersättningen understiger fastighetens taxeringsvärde. Vid överlåtelse av fast egendom genom gåva krävs det att vissa formkrav ska vara uppfyllda för att gåvan ska vara giltig. Formkraven som gäller: skriftligt avtal, underskrifter av gåvogivare och gåvomottagare, uppgift om ev. ersättning, viljeförklaring att fastigheten överlåts från gåvogivaren. Därutöver kan ni skriva till fler villkor, och om vin vän ska överta ditt lån på sommarstugan ska även banken godkänna detta.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare