Är det förtal om jag förklarar för någon att hens sambo är otrogen?

Jag har en fråga om förtal. Om jag har vetskap om en person som ständigt har oskyddat samlag bakom sin sambos rygg (och har haft det i flera år), kan jag då informera sambon om detta utan att personen som är otrogen då kan anmäla mig för förtal och mena på att syftet med att delge denna information till sambon enbart handlar om att smutskasta den otrogna? Och om så är fallet, hur ska man då kunna informera sambon om något som hen verkligen förtjänar att få veta? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förtal
En person som utpekar någon såsom klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som syftar till att utsätta denna någon för andras missaktning, gör sig skyldig till förtal (5 kap. 1 § första stycket brottsbalken). Är det dock med hänsyn till omständigheterna försvarligt att personen lämnar uppgiften samt att hen visar uppgiften vara sann eller hade skälig grund för den, har hen inte gjort sig skyldig till förtal (5 kap. 1 § andra stycket brottsbalken).

Om person A förklarar för person B att person C ”ligger runt”, så kan person A – i teorin – då gjort sig skyldig till brottet förtal. Anledningen är att sådan beskyllning kan syfta till, samt innebära, att person B missaktar person C för klandervärt levnadssätt. Dock, om det är försvarligt att person A lämnar uppgiften, så är det inte längre tal om förtal.

Försvarligt
I bedömningen av om ett uttalande är försvarligt tar man hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Det kan exempelvis röra sig om hur allvarlig beskyllningen är, samt vilken kretsen av personer det är som får ta del av uppgiften. Dessutom ska person A visa att uppgiften är sann, eller i vart fall att hen hade skälig grund för att den är det.

I ditt fall
Ponera att du är person A, sambon är person B, och den som du förklarar har samlag bakom person B:s rygg är person C. Om du, diskret och i enrum, förklarar för person B vad person C har gjort, så skulle jag påstå att det inte handlar om förtal. Ditt syfte med uttalandet är rimligtvis inte att person B ska missakta person C, utan istället att person B ska få reda på ett faktum som kan vara viktigt för B att känna till. I ditt fall, anser jag det vara viktigt att du inte ”skriker ut” detta på sociala medier eller ens i en sluten krets bestående av fler personer än du och person B. Med andra ord, som jag förklarat ovan, ta upp det med B i enrum.

Juridik och moral
En relevant fråga för sammanhanget, som jag tycker du ska ställa dig är: ”är jag rätt person att förklara detta för B?” Frågan, skulle jag säga, är mer av moralisk karaktär än juridisk, men i förlängningen kanske den kan ge upphov till juridiska obekvämligheter, såsom brotten förtal, förolämpning, etc. Jag menar inte att sambon B inte har rätt att veta – snarare hur hen får veta. Hursomhelst, den juridiska rådgivningen slutar här. Eventuell moraliskrådgivning får erbjudas i annat forum.

Sammanfattning
Så länge du inte tar upp ämnet i en större grupp eller liknande, ser jag inte att du skulle göra dig skyldig till förtal.

Jag hoppas jag givit svar på din fråga. Om du har fler frågor, så tveka inte att ställa dem.

Vänligen,

Johan EkstrandRådgivare