Är det förtal om en läkare skriver misstankar om misskötsel i ett barns journal?

Jag läste svaret till frågan om man kan anmäla en läkare för förtal, och att det ofta inte går, eftersom de inte "sprider" uppgifter. Men vad händer om en läkare bakom vår rygg skrev misstankar om att vi inte använde ortosen på vårt barn som vi skulle (vilket skulle ha omöjliggjort förbättring) så att alla andra läkare (narkos, andra ortopeder, sjukhuspersonal) kunde läsa det och alltså få en felaktig bild av oss som oansvariga som inte bryr oss om vårt barns hälsa? Om de får det intryck av oss kanske deras fortsatta behandlingsrekommendation eller bemötande av oss påverkades.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att brottet förtal ska bli aktuellt måste läkaren ha någon form av onda avsikter med det hen skrivit samt ha lämnat vidare den informationen för att patienten ska utsättas för andras missaktning. I det du beskriver om att en läkare skulle ha sådana misstankar är det relevant för patientens sjukdomshistoria och ska nedtecknas i hens journal, det är då inget brott att skriva en sådan sak.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny!

Jenny ÅngströmRådgivare