Är det förtal att kritisera en läkare på nätet?

Får jag som patient avråda folk online att inte välja den läkare jag varit hos? Är det förtal om jag delar min vårdupplevelse online där jag namnger läkaren och var hen jobbar. Exempel: "läkaren Anders Andersson tog inte ens prover på mig utan menade att det vara är psykiskt och att jag inte är sjuk".

Är detta förtal?

Lawline svarar

Hej! Tack för att vänder dig till oss på Lawline. Jag ska göra mitt absolut bästa för att svara på din fråga. Jag kommer hänvisa mina svar från regeringsformen(RF) och brottsbalken(BrB).

Yttrandefrihet

I Sverige har vi yttrandefrihet som skyddas i vår grundlag. Yttrandefriheten innebär en frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor(2:1 RF). Yttrandefriheten är dock relativ, vilket innebär att den får begränsas enligt lag (2:20 RF). Att förtala någon är en brottslig handling, det är ett exempel på en begränsning genom lag som finns i yttrandefriheten.

Förtal

Brottet förtal innebär att den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal(5:1 BrB).

För att en handling ska utgöra förtal i lagens mening måste ett utpekande av en levande person ske, en uppgift ska lämnas och att det sker till någon annan än den beskyllde och uppgiften ska vara av nedsättande beskaffenhet.

Uttalandet "läkaren Anders Andersson tog inte ens prover på mig utan menade att det vara är psykiskt och att jag inte är sjuk" skulle kunna vara förtal. Du utpekar läkaren såsom klandervärd genom uppgifter som är av nedsättande beskaffenhet och som typiskt sett kan anses ägna missaktning hos andra. Att endast lämna ett värdeomdöme om läkares arbete är i sig självt inte tillräckligt för att det ska utgöra brottet förtal. Det beror på hur kritiken av läkarens arbete förmedlas och andra omständigheter i fallet.

Försvarlighetsbedömning

Man blir inte dömd till förtal om det utifrån omständigheterna anses försvarligt och att uppgiften var sann, eller man hade skälig grund för att tro det(5:1 2 st BrB). Att rikta kritik mot en läkares arbetssätt på nätet skulle kunna anses som försvarligt, t.e.x för att varna andra patienter om läkaren så de inte går till honom och får samma negativa upplevelse som du.

Det är endast en domstol som kan göra en försvarlighetsbedömning. Jag kan tyvärr inte dra en säker slutsats om ditt uttalande skulle utgöra förtal eller inte. Det är en domstols uppgift att bedöma omständigheterna i det aktuella fallet.

Hoppas du fått svar på din fråga och jag har kunnat hjälpa dig. Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

My StenquistRådgivare