Är det förtal att kalla en ful?

Hej. Min dötter bor på en gruppbostad enligt LSS. För en tid sedan ringde en ut personalgruppen på en annan persons telefonsvarare. Denna person kunde lyssna till dessa kommentarer från den anställda: " Din mamma Hon ser fan inte klok ut. tar vi bort"

"Det är Din fula mamma. En sån här ful mamma".

Kan detta vara förtal? I så fall vad kan jag göra åt detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet förtal innebär att man utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning (BrB 5 kap. 1 §).

I detta fall rör det sig om att kalla någon annan för ful, vilket inte innebär att någon utpekas såsom brottsling eller klandervärd i sitt levnadssätt. Frågan är om det kan räknas som en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

Det alltså att det rör sig om en uppgift, ett påstående vars sanning kan prövas. Att kalla någon för ful bör i regel inte kunna räknas till en sådan uppgift som menas i bestämmelsen om förtal, eftersom det rör sig om en subjektiv åsikt vars sanning inte kan prövas.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Moa KryhRådgivare