Är det förtal att avslöja dåliga hemförhållanden?

Hej

Mitt barnbarn har utsatts för mobbning av hennes fars nya fru och

hennes barn har blivit dömd till övergrepp på barnbarnet .

Detta har inte någon av oss vetat om förrän nu.

Jag har inte skrivit detta på deras fb-sidor utan jag har uttryckt mig så här på mitt barnbarns pappas fb-sida: att mitt barnbarn genomgått ett helvete hos dem, att de utsatt barnen för vanvård och att det som framkommer på deras sida bara är en falsk fasad.

Min fråga är: Kan jag bli dömd för förtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 5 kap. 1 § brottsbalken står det så här om förtal: "Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

För att något ska vara förtal krävs det alltså att dessa förutsättningar är uppfyllda:

1. Att du lämnat en uppgift

2. Att uppgiften typiskt sett är nedsättande
3. Att du inte går fri från ansvar för att du varit skyldig att uttala dig eller att det varit försvarligt att lämna uppgiften och denna har varit sann eller att du haft anledning att anta att den är sann.

Att lämna en uppgift
För att du ska kunna sägas ha lämnat en uppgift krävs det att uppgiften kommit till en utomståendes kännedom. Det kan alltså inte röra sig om ett privat meddelande till den personen förtalet berör. I ditt fall har du skrivit meddelandet på personens facebooksida, vilket innebär att den varit synlig för fler än bara den som sidan tillhör.

Uppgiften är typiskt sett nedsättande
Uppgiften som du lämnat måste i vanliga fall leda till att personens anseende skadas. Vid bedömningen tar man hänsyn till hur en genomsnittlig persons rykte hade påverkats av uppgiften. I ditt fall har du skrivit att de behandlat ditt barnbarn illa samt att de utsatt sina barn för vanvård, vilket är uppgifter som vanligtvis medför att människor får en negativ uppfattning om personen som avses.

Du går inte fri från ansvar
Du kan gå fri från ansvar på två sätt. Det första är att du varit skyldig att uttala dig, vilket betyder att du exempelvis suttit i polisförhör, varit med i en rättegång och liknande situationer. Det andra är att det varit försvarligt att lämna uppgiften och att den varit antingen sann eller att du haft goda skäl till att anta att den varit det.

Försvarlighetsbedömningen handlar om att väga intressen mot varann. Det kan vara yttrandefrihet, pressfrihet eller också mänskliga relationer. Man anser till exempel att man ska ha större frihet att yttra sig eventuellt nedsättande om personer inom ramen för familjerelationer, vilket din fråga träffas av. Försvarlighetsbedömningen i sådana fall utgår från syftet med uttalandet, när det skedde, till vilka och om den naturliga gränsen för den berörda personens integritet passerats. I det här fallet har syftet med ditt uttalande varit att förstöra personens rykte eftersom du postade kommentaren på personens facebook och uppmanade människor att inte tro på den förskönade bilden de ser på sidan. Uttalandet skedde i en offentlig kommentar på facebook och de som sett meddelandet är med all sannolikhet alltså personens vänner och bekanta. Gränsen för personens integritet har även kränkts på så sätt att du avslöjat väldigt privata uppgifter om exempelvis vanvård av barn. Av dessa anledningar gör jag bedömningen att ditt uttalande inte varit försvarligt.

Den berörda personen måste anmäla
En sista förutsättning för att du ska kunna dömas för förtal är däremot att det anmäls av den personen som uttalandet handlar om (5 kap. 5 § brottsbalken). En annan person kan alltså inte gå in på sidan, se kommentaren och anmäla den för förtal. Detta kan endast göras av barnbarnets pappa eller pappans fru!

Slutsats
Svaret på din fråga är: ja, du kan dömas för förtal om de berörda personerna anmäler. Jag rekommenderar att du tar bort kommentaren, men detta innebär såklart inte att du går fri från ansvar om uttalandet trots allt anmäls.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare