FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/03/2020

Är det förbjudet att köra mot rött ljus?

Att köra mot helröd ljussignal är FÖRBJUDET utom för att släppa fram "blåljusbilar" med ljud och ljus påslagna, om det inte finns något annat alternativ tillstädes, kan det stämma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är alltid ett trafikbrott att köra mot rött ljus. Att köra mot rött ljus är ett allvarligt trafikbrott och det kan leda till dryga böter och återkallat körkort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare