FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/11/2018

Är det ett sekretessbrott att be den som uppgiften gäller att röja den?

En handläggare på socialtjänsten begär att en klient skall lämna ett dokument till banktjänsteman där det framgår att klienten är aktuell inom socialtjänsten för ekonomiskt bistånd. Dokumentet syftar till att handläggare vill få styrkt att klienten inte kan få ut kontoutdrag utan att betala för detta. Handläggare har då begärt att banktjänstemannen ska stämpla eller signera att klienten verkligen försökt få ut sina kontoutdrag kostnadsfritt. Är detta sekretessbrott från socialtjänsten? Klienten menar att hen lidit men av handläggarens begäran.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom någon uppgift inte har röjts i det här fallet kan det inte bli fråga om ett sekretessbrott. Sekretess innebär att en uppgift inte får vidareförmedlas; det har inte skett i det här fallet. Jag kan däremot besvara frågan om socialtjänsten har rätt att begära en sådan sak med hänsyn till sekretessreglerna.

Är det en sekretessbelagd uppgift?
Enligt 26 kap. 1 § offentlighet- och sekretesslagen råder det sekretess om uppgifter som rör en persons personliga förhållanden. Med personliga förhållanden avses även information om personens ekonomi, vilket därmed innefattar uppgifter om att man tar emot ekonomiskt bistånd. Vidare framgår det att det enligt paragrafen ska antas att personen lider men av röjandet av en sådan uppgift, om det inte finns något som uppenbarligen tyder på annat. I fråga om "men" syftar man främst på integritetskränkningar; man ska således bedöma om det rör en typiskt känslig uppgift enligt samhällets normer samt även försöka föreställa sig vad den enskilde skulle tycka om det personligen.

I detta fallet är det därmed uppenbart att det rör sig om en sekretessbelagd uppgift.

Samtycke utgör ett undantag
Enligt 10 kap. 1 § offentlighet- och sekretesslagen kan dock en sekretessbelagd uppgift röjas om det finns samtycke från den enskilde. Sekretessreglerna gäller alltså inte för den som uppgifterna hänför sig till (12 kap. 1 § offentlighet- och sekretesslagen).

Det innebär att det är fullt möjligt för socialtjänsten att be en klient röja en sekretessbelagd uppgift som rör henom själv. Den enskilde har dock också all rätt att vägra. Personen i det här fallet kan alltså be handläggaren att ringa till banken och kolla om de kräver en betalning för att kunna ge ut kontoutdrag, istället för att be hen att lämna över ett dokument som avslöjar att denne söker ekonomiskt bistånd.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare