FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/06/2019

Är det ett lagbrott att prata på nätterna?

Hej! Mitt namn är X och jag brukar spela på nätterna, jag brukar oftast prata med folk samtidigt och då är jag ändå hyfsat låglydd. Min mamma kom och sa till mig imorse att ifall hon hör mig prata en gång till på natten så skulle hon ringa polisen. Hon skulle då också spela in ljud från klockan 22.00. Är det ett lagbrott att prata på nätterna? (Håll då i åtanke att det är en myycket låg ljudnivå).

Tack på förhand,

X.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som är en brottslig handling regleras bland annat i brottsbalken, vilken utgör en katalog av olika sorters brott.

Det är inte ett lagbrott att prata på nätterna

Nej, det är inte ett brott mot lagen att prata på nätterna. Att någon pratar nattetid efter kl. 22 kan upplevas som störande för andra, men det är i normalfallet inte tillräckligt störande för att kränka en annan persons frid. Det finns inte heller någon generell regel som säger att du måste vara tyst efter klockan 22.

Att kränka en persons frid genom upprepade störningar kan vara ett lagbrott

Brottet som ligger närmast till hands när det handlar om upprepade störningar är brottet ofredande (brottsbalken, 4 kap. 7 §). Detta brott kan begås genom att en person fysiskt antastar en annan person, eller att på annat sätt utsätta personen för störande kontakter eller kränkningar. Annat hänsynslöst agerande kan även falla under detta brott, exempelvis att föra oväsen med direkt syfte att störa en annan person. Avgörande är att det ska röra sig om en fridskränkning, och att handlingen eller agerandet typiskt sett kan kränka en annan persons frid.

Men att enbart prata i låg samtalsvolym är sannolikt inte ett hänsynslöst beteende, och utgör typiskt sett inte en fridskränkning.

Bor du i lägenhet finns ofta ordningsregler att förhålla sig till

Om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt kan det finnas ordningsregler att förhålla sig till som är upprättade av de boende själva eller av en hyresvärd. En sådan regel kan vara att det ska vara tyst i huset efter klockan 22, att hänsyn speciellt ska visas till andra boende vid nattetid och att samtalsvolymen därför måste hållas nere och anpassas. Att bryta mot en sådan ordningsregel är inte ett brott mot lagen, men kan såklart få andra verkningar för den som utsätter sina grannar för störningar.

Avslutningsvis hoppas jag att ni gemensamt kan hitta en lösning på detta. Tänk på att det är viktigt att visa varandra respekt, oavsett vad som utgör en brottslig handling eller ej.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline om du har fler funderingar.

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare