Är det ett incestbrott att höra ljud av samlag?

Hej alla ! Snabb fråga, min kompis som är 17 år har en vuxen vän (40+) som säger att det är brott om hennes mamma har samlag med någon så hon hör det och det skulle tydligen kallas för "incest brott "??? Men vad jag vet så är ju kanske inte definitionen på incestbrott? Känns som ett jätte konstigt påhitt/lögn? Någon som vet något eller hört om det innan ?

Hade varit en sak om hon sa möjligt ofredande…

Men tror inte mamman begår ett brott genom att låta dottern höra henne och hennes man ha samlag ?

Lawline svarar

Hej och tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är ett incestbrott att ha samlag på ett sätt som gör att en familjemedlem hör ljud av samlaget.

Vad innebär incest?

Incest är ett sexualbrott som regleras i 6 kap. 7 § brottsbalken (BrB). Innebörden av brottet är att sexuella handlingar genomförs med en blodsrelaterad person. Av uppgifterna som du framställt framgår att dottern får höra ljud av samlaget. Detta bör inte omfattas av begreppet incest, vilket innebär att moderns agerande inte är ett incestbrott.

Även om det kan tänkas vara olämpligt för barnet att höra när hennes moder har samlag, så är min bedömning utifrån din bakgrundsinformation att detta inte är ett incestbrott enligt brottsbalkens mening.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare