Är det ett brott att uppmana till självmord?

Tja jag har suttit o funderat på en grej. Är det olagligt att önska någon döden eller be något ta livet av sig eller typ uppmärksamma till självmord.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till brottsbalken (BrB) samt förarbeten.

Sedan maj 2021 gäller att den som uppmanar eller på annat liknande sätt utövar psykisk påverkan mot någon att begå självmord döms, om gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för en sådan handling, för uppmaning till självmord till fängelse i högst två år (4 kap. 7 a § brottsbalken BrB). Enligt 4 kap. 7 a § st. 2 BrB så gäller att även oaktsam uppmaning till självmord är brottsligt och kan straffas med böter eller fängelse i högst sex månader. Om en gärning av detta slag dock bedöms som mindre allvarlig ska inte straff ådömas.

Det ska nämnas att brottet inte bara gäller fall där uppmaningen fått faktiska konsekvenser, utan det räcker att uppmaningen medfört fara för en självmordshandling. Kriminalisering avser träffa även hets till självmord som en del av trakasserier eller mobbning, t.ex i sociala medier (SOU 2019:32, s. 234).

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare