Är det ett brott att ta bild på folk i min skola?

Jag vill ta bild på folk i min skola men dom säger att det är ett brott att göra det. Är det verkligen ett brott att ta bild på nån som inte vill? Jag tänker inte dela ut bilden på internet eller nåt

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att du får ta bild på allt och alla. Du behöver inte heller fråga folk innan du tar bild på dem. Min rekommendation är dock att du frågar först, det är ju snällast mot folk i din skola!

Kränkande fotografering är ett brott enligt 4 kapitlet 6 a § Brottsbalken. Kränkande fotografering innebär att det är förbjudet att filma eller ta bild i smyg utan personens samtycke. För att detta ska vara ett brott så ska personen som blir fotad inte befinna sig på en offentlig plats. Alltså den som blir fotograferad ska befinna sig inomhus i till exempel ett omklädningsrum, privat bostad eller toalett. I skolan är det ett brott att fotografera någon i hemlighet som är i ett omklädningsrummet, toaletten eller liknande platser. Det är inte ett brott att ta bild på skolgården eller i korridoren.

Det kan också vara så att din skola har ett policyförbud mot fotografering utan tillåtelser. Det innebär inte att det är olagligt att ta bild på skolgården för att skolan har ett förbud. Mitt tips till dig är att hålla dig till skolans regler även om det inte är olagligt att ta bild!

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare