FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/05/2018

Är det ett brott att panikbromsa vid rödljus?

Har jag begått ett trafikbrott om jag var på väg att köra mot rött, men panik bromsade och fick stopp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fallet tolka jag det som att du har bromsat kraftigt innan en trafiksignal som visat rött och att du inte har orsakat någon skada.

I trafikförordningen hittar du allmänna regler om hur man ska framföra sitt fordon i trafik. I 2:1 trafikförordningen står det att en trafikant ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna för att undvika trafikolyckor. Man ska uppträda på så sätt att man inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. I 2:2 trafikförordningen hittar vi regler som säger att en trafikant ska följa de anvisningar som finns meddelade för trafiken genom bl.a. trafiksignaler. Enligt 14:3 trafikförordningen döms man till penningböter om en förare uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bland annat reglerna i 2:1 och 2:3 trafikförordningen. Innebörden av trafiksignalers ljussignaler regleras i 3:6 vägmärkesförordningen. Om det är rött sken från trafiksignalen ska man stanna innan stopplinjen, eller om sådan inte finns, innan trafiksignalen.

Du måste alltså framföra din bil på ett omsorgsfullt och varsamt sätt så att du inte riskerar att orsaka trafikolyckor. Att underlåta att göra detta pga. vårdslöshet eller oaktsamhet kan leda till böter. Du måste även stanna innan trafiksignal som visar rött för att inte straffas med böter. Förutom böter riskerar man även att Trafikverket återkallar körkortet om man bryter mot dessa reglerna enligt 5:3 körkortslagen då det kan vara vårdslöshet i trafik om man inte framför sitt fordon på ett omsorgsfullt och varsamt sätt enligt 1 § lag om straff för vissa trafikbrott.

I detta fallet bedömer jag det så att du har stannat innan trafiksignalen och inte orsakat någon skada. Om så är fallet har du troligen inte begått något brott om du har framför ditt fordon varsamt och med omsorg för andra trafikanter. Det krävs dock inte att du orsakar någon skada utan bara att det föreligger medvetet risktagande från din sida.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Erik OlshovRådgivare