FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/06/2018

Är det brottsligt för en fastighetsmäklare att skicka avtal till fel person av misstag?

Hej,

en fastighetsmäklare har felaktigt skickat ut ett avtal i pdf till min epost, men jag är inte den korrekta mottagaren.

Vad ska jag göra förutom att säga att hon råkat skicka fel? Har mäklaren gjort ett brott mot lagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brott är en gärning som är beskriven i brottsbalken eller i någon annan lag som reglerar straffrätt (1 kap. 1 § brottsbalken). Varken BrB eller någon annan lag säger att det är förbjudet för mäklare att skicka ett avtal till fel person av misstag. Det är således inte brottsligt. Det räcker därför med att nu meddelar fastighetsmäklaren att du inte är rätt person och raderar meddelandet.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare