Är det brottsligt att utpeka någon som brottslig?

2016 kom en man hem till mig och bad om hjälp. Han bodde i en kall sommarstuga, utan vatten och wc. Jag tyckte synd om honom så jag ställde upp. Han kom in under LSS, fick sedan skyddat jobb, o lägenhet, god man m.m. jag lade ner otroligt mycket tid. Men jag lyckades till slut med att han fick ett bra liv. Nu 1 år senare, har hans gode man ringt till min gode man och anklagat mig för urkundsförfalskning, förfalskning av dokument och jag är en bedragerska. Då han har (tror jag) ett gott anseende får dessa anklagelser stor tyngd. Jag har bett flera gånger att vi kunde träffas och prata, men det vägrar den gode mannen. Han svarar inte ens på sms.

Att bli betraktad som en brottsling, får stora konsekvenser för mig. Den här tiden, har jag inget liv, jag få leva med det här, utan att få rentvå mig själv. Jag har inte tagit en enda krona eller förfalskat något papper Jag går inte ut längre, jag vill inte möta människor. Lever som att liva i husarrest.

Min fråga är - Får man göra så här ? Är inte detta förtal?

mvh Iréne

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om förtal finns i brottsbalken 5 kap 1 §. Paragrafen är lite krångligt skriven, och jag kommer därför dela upp den i underrubriker:

Förtal i teknisk mening:

Det första som krävs för att något ska kunna utgöra förtal är att en person lämnar en uppgift som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Det räcker att uppgiften lämnas till en person. I ditt fall har personen sagt till din gode man att du gjort dig skyldig till brott. Detta innebär att det första kravet är uppfyllt.

Försvarlighetsbedömningen:

Om det kan konstateras att förtal i teknisk mening är uppfyllt, behöver en försvarlighetsbedömning göras. Det är i vissa fall tillåtet att peka ut någon som brottslig. För att så ska vara fallet, krävs att uppgiften är sann och att utpekandet är försvarligt. Det kan till exempel handla om allmänintresse, såsom när en offentlig person döms för brott. Är det som i ditt fall falska uppgifter, är utpekandet aldrig försvarligt.

Min bedömning är därför att uppgifterna som lämnats utgör förtal.

Lawline RådgivareRådgivare