Är det brottsligt att skicka polisanmälan till den misstänkte & dennes jobb?

Jag har blivit våldtagen av en man jag kände och har polisanmält det. Jag vet att det måste bli en förundersökning först och jag har varit kallad på mitt första förhör.

Fick då information att den misstänkte inte kommer få reda på att det har gjort en anmälan på honom om inte åklagaren anser att det kan dras till rätten. Min fråga är om det inte går längre än såhär så kommer den misstänkte gå ovetande om polisanmälan medans jag kämpar med få ihop mitt liv igen. Är det brottsligt att sätta ner foten och markera att detta är inte okej att göra mot mig och skicka polisanmälan hem till honom och till hans jobb?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vill börja med att säga att jag är mycket ledsen över att det du fått genomgå, hoppas allt löser sig för dig!

En anledning till att polisen inte kommer informera den misstänkta i första läget är för att bevara förundersökningssekretessen. Det kan vara exempelvis vara för att den misstänkta inte ska undanröja bevis, prata ihop sig med andra eller liknande. Det är först när den misstänkte är "skäligen misstänkt" denne underrättas, 23 kap 18 § rättegångsbalken. Vanligast är att den misstänkte får reda på misstankarna vid första förhörstillfället.

Om förundersökningen läggs ned så är du fri att berätta om polisanmälan för mannen. Du riskerar alltså inte att begå ett brott om du skickar denna till mannen.

Förtal enligt 5 kap 1 § brottsbalken

Jag rekommenderar dock att du är försiktig vad gäller att skicka polisanmälan till hans jobb. Det skulle nämligen kunna innebära att han anmäler dig för förtal. Ett förtal är när man exempelvis, som i ditt fall, utpekar någon för att vara en brottsling och syftet med att berätta informationen är att personen ska få missaktning. Det föreligger dock ett undantag i andra stycket om uttalandet anses försvarligt samt att du kan visa att den är sann eller om du har skälig grund för uttalandet.

Det spelar alltså egentligen ingen roll om informationen är sann eller inte om du uttalat det med syftet att mannen ska utsättas för andras missaktning. Dock kan uttalandet, i ditt fall, vara undantaget från ansvar om det anses försvarligt. Om det anses försvarligt är en bedömningsfråga från fall till fall och det görs en avvägning mellan den enskildes intresse av skydd mot kränkande yttrande och intresset av yttrandefriheten. Tanken är att man inte ska sprida brottsmisstankar i onödan. En situation som jag personligen kan anse vara försvarlig är att berätta om händelsen för någon som kan vara i riskzonen för att själv bli utsatt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare