FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/04/2018

Är det brottsligt att skicka anonyma mail i syfte att uppmana någon till bättre beteende?

Hej

Jag har fått ett Mail till mig där en person utger sig för att vara anonym tjej i min skola (inget namn) och skickat från en Mailadress som hon skapat bara för att skicka detta Mail till mig.

Det visar sig att det är min fd tjej som gjort allt detta.

I brevet skriver hon hur dåligt jag betett mig mot min fd tjej (han själv alltså) och att jag bör bete mig bättre och att den " anonyma tjejen" funderar på att berätta för min nya tjej om hur dåligt jag betett mig mot henne tidigare. Det är inga direkta hot i brevet alls.... absolut inte hot om något brottsligt, bara "hot" om att berätta hur dålig människa hon tyckte jag är.

Kan de vara något brott, eller är det okej att skicka anonymt brev? (inte utgett sig för att vara någon speciell)

Något brott i innehållet i brevet när de inte är några direkt hot förutom att "jag betett mig dåligt", men det är väl inget brott om jag förstått det rätt?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din text som att du undrar om det är brottsligt enligt svensk rätt att skicka brev innehållande omdömen om ditt beteende och uppmaningar att ändra ditt beteende. Det verkar också som att du undrar om det är ett brott att "bete dig dåligt".

Är det brottsligt att skicka anonyma mail i syfte att uppmana någon till bättre beteende?

Nej, det är inget brott att skicka anonyma brev med omdömen om någon annans beteende. Du skriver själv att det inte heller är några hot eller hot om brottsliga gärningar i brevet. Att enbart skicka brevet till dig är alltså med största sannolikhet inte någon brottslig gärning.

Däremot kan det vara brottsligt att sprida information om någon annan till andra människor i syfte att dessa ska få en negativ bild av den ryktet handlar om. Framför allt då ryktet sprids till en krets som typiskt sett vet vem det är det handlar om (vilket är fallet på exempelvis skolor, arbetsplatser, föreningar och små samhällen i övrigt). Då kan det bli aktuellt att tala om brottet förtal, som går att hitta i brottsbalken 5 kap. 1 §. Eftersom jag inte vet någonting mer om ditt ärende så kommer jag inte att spekulera mer i det utan lämnar det åt dig om du vill ta detta vidare ifall det skulle gå så långt.

Är det brottsligt att bete sig dåligt?

Detta är en oerhört ospecifik fråga och mitt svar blir därför: Det beror på. Det beror nämligen helt på vad du lägger i begreppet "att bete sig dåligt". Att bete sig dåligt genom att vara känslokall, osympatisk eller bara elak är inte brottsligt. För att beteenden ska vara brottsliga så krävs det att de är kriminaliserade enligt lag. Många olika beteenden skulle teoretiskt sett kunna falla in under "dåligt beteende", exempelvis våldsbrott, brott mot liv och hälsa, sexualbrott m.m.

Att exempelvis osympatiskt vilja misshandla någon är inte på något sätt brottsligt; däremot är det absolut brottsligt att faktiskt misshandla någon, både psykiskt och fysiskt. Det är själva handlingen, verkliggörandet av sina tankar, som är det brottsliga.

Det blir svårt för mig att även i denna del bedöma om du begått någon brottslig handling, då jag inte vet någonting om vad du gjort. Jag kan tyvärr inte ge dig något mer precist svar än så.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare