FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/03/2020

Är det brottsligt att på internet kritisera regeringen för hanteringen av coronakrisen?

Är det uppvigling eller annat brott att skriva offentligt på internet att sverige inte tar corona på allvar och att det är regeringens fel att vi har stor smittspridning, att det är rätt att Sverige får kritik från utlandet pga coronahanteringen och att Sveriges experter och folkhälsomyndigheten inte är att lita på?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, det är inte brottsligt att kritisera regeringen på sättet du beskriver i din fråga. I Sverige finns det en grundlagsskyddad yttrandefrihet (2 kap. 1 § första stycket 1 p regeringsformen). Den omfattar offentliga yttranden på internet, till exempel kritik mot regeringen eller annan myndighet. De yttranden du beskriver i din fråga är sådana som faller inom yttrandefriheten. Det är alltså inte brottsligt att skriva på det sättet.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Jakob OsmoRådgivare