Är det brottsligt att öppna och förstöra annans post?

Hej, min väninna har flyttat och inte ändrat adress pga att hennes förra hyresvärd, som är en gammal vän, hotar henne och hon är rädd att han ska kunna hitta henne. Hon har nu fått höra att han öppnat hennes post och sedan bränt den. Vad säger lagen om detta?
Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att öppna en annan persons post utan tillåtelse är brottsligt. Den som gör detta kan dömas för brottet brytande av post- eller telehemlighet, till böter eller fängelse i högst två år (4 kap. 8 § brottsbalken (BrB)). Detta gäller dock endast om brevet öppnats innan det lämnats i brevlåda eller brevinkast. Om brevet redan lämnats i brevlåda eller brevinkast innan det öppnats av hyresvärden är det istället brottet intrång i förvar som kan bli aktuellt. Detta innebär att den som olovligen bryter brev kan dömas till böter eller fängelse i högst två år (4 kap. 9 § BrB).

Har hyresvärden dessutom bränt breven (oavsett om de är öppnade eller inte) kan det vara fråga om egenmäktigt förfarande. Egenmäktigt förfarande har en straffskala på böter eller fängelse i högst ett år (8 kap. 8 § BrB).

Att hyresvärden har hotat din väninna kan även det utgöra brott men då din fråga inte innehåller närmare detaljer om hoten så har jag svårt att bedöma om det rör sig om en brottslig handling. Beroende på hotens karaktär skulle det kunna utgöra antingen olaga hot (4 kap. 5 § BrB) eller ofredande (4 kap. 7 § BrB).

För att göra en polisanmälan kan du eller din väninna kontakta polisen genom att ringa 114 14 eller besöka närmsta polisstation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare