Är det brottsligt att öppna ett kuvert utan tydlig mottagare?

Hej!

Jag fick i början av året en öppen lapp (Ej kuvert och ej vikt.) i min brevlåda. Lappen var handskriven. I lappen stod:

"Hej X (personen jag hyr i andrahand av) följt av ett meddelande som rörde hyran innan jag flyttade in."

Jag läste meddelandet och skickade därefter ett Mail till X och den som skrev brevet (mailadress stod i brevet). Så att de skulle kunna reda ut saken.

Nu har X hört av sig och påstår att jag olovligen öppnat dennes post.

Hur ser lagen ut. Brb 4:8 är inte helt tydlig i frågan enligt mig.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna hållas ansvarig enligt BrB 4:8 krävs att du haft uppsåt till samtliga rekvisit i paragrafen. Mest aktuellt i ditt fall blir rekvisitet "olovligen". Eftersom kuvert var utan angiven mottagare och lämnades till din bostad, är min bedömning att något sådant uppsåt inte föreligger. 4:8 är därför inte tillämplig, och du kan inte hållas ansvarig.

Lawline RådgivareRådgivare