Är det brottsligt att maila skällsord till mitt ex?

Kan jag bli anklagad för förolämpning för att ha anklagat mitt ex för otrohet? Min flickvän gjorde slut med mig förra veckan efter att jag i några veckor misstänkliggjort henne för att vara otrogen. Innan hon sa adjö så hotade hon med att polisanmäla mig om jag kontaktar henne igen. Svartsjuk som jag är så skrev jag cirka 10 mail till henne däribland jag kallade mannen som jag tror hon varit otrogen med för ful och äcklig etc, och att hon likaså är en hynda för att ha varit med honom. Jag hade aldrig några konkreta bevis för att hon varit otrogen men jag hade väldigt starka misstankar. Då hon sa att hon ska polisanmäla mig om jag fortsatte med misstänkliggörandet så undrar jag om hon har någon laglig grund för sitt hot och om jag då riskerar att straffas för detta.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Brottet förolämpning regleras i 5 kap. 3 § Brottsbalken och avser situationer där någon riktat beskylldning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan.

De uttalanden som berörs är sådanna som uteslutande är ägnad att såra den andra personens självkänsla. Under detta faller skällsord.

Uttalandet ska rikta sig direkt mot den berörda personen och att denne lagt märket till budskapet. Framförandet måste inte ha skett i person utan kan ske genom meddelande.

Det är utifrån ditt meddelande möjligt att du gjort dig skyldig till förolämpning. Straffet för förolämpning av normalgraden är böter. För grov förolämpning är straffet max 6 månader fängelse.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare