Är det brottsligt att ljuga på FB i syfte att avslöja brottslingar?

Hej.

Om jag har blivit bestulen på mina tillhörigheter får jag gå ut på FB med en film med ett meddelande till tjuvarna om att dom tappat en tillhörighet som är så stark att den kan avgöra vem en person är.

Om inte du/tjuven ger till baka mina tillhörigheter inom denna tid så kommer din tillhörighet att ges till polisen för närmare granskning.

Om ni ger tillbaka mina tillhörigheter I tid så kommer eran tillhörighet ej att ges till polisen och ni får fortsätta att gå som ni redan gör idag.

Får jag göra detta eller är det ett brott? Jag har tyvärr ingen tillhörighet som dom tappat utan det är en riktig bluff som jag hittar på för att provocera fram att dom bli så rädda att dom ger tillbaka mina grejer.

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till oss på LawLine.

Det korta svaret på den är nej. Det är inte brottsligt att ljuga om att potentiella tjuvar glömt tillhörigheter hos dig (vilket de inte har) i syfte att få de att träda fram. Vad som däremot är brottsligt är att hänga ut någon som brottsling (förtal) enligt 5 kap 1§ Brottsbalken.

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkommen att återkomma med eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare