FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/02/2020

Är det brottsligt att ljuga om sin ålder för att få någon att vilja ha samlag med en?

Hej min vän hade sex med en person som är 30 min vän sa till 30åringen att min vän var 19 men min vän är egentligen 17, har min vän gjort något olagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår frågan undrar du om det är brottsligt genom att ljuga om sin ålder för att få någon att vilja ha samlag med en eller att bara ljuga om sin ålder och sedan ha samlag med en person. Jag utgår från att samlaget varit helt frivilligt.

När är någonting brottsligt?

Vad som gör någonting brottsligt eller inte är om det finns en straffbestämmelse, det vill säga en lagbestämmelse som föreskriver straff för en viss gärning (1 kap. 1 § brottsbalk, BrB)

Finns det någon straffbestämmelse som gör detta brottsligt?

Det korta svaret på din fråga är att det inte finns någon bestämmelse som kriminaliserar att ljuga om sin ålder för att få någon att vilja ha samlag med en eller att ljuga om sin ålder och sedan ha samlag med någon. Det huvudsakliga är att samlaget skett frivilligt. Din vän har alltså inte gjort någonting brottsligt. Det är alltså inte "olagligt" att ljuga om sin ålder och sedan ha samlag med någon eller att ljuga om sin ålder för att få någon att vilja ha samlag med en.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare