Är det brottsligt att ligga för nära framförvarande fordon?

Vad är brottet samt straffet för den förare som ligger för nära framförvarande fordon på motorväg?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

En förare ska framföra sitt fordon på ett trafiksäkert sätt. Det innebär att föraren ska hålla ett trafiksäkert avstånd till framförvarande fordon. Hur långt avståndet bör vara, utgår från omständigheter i den enskilda situationen. De omständigheter som påverkar hur långt avståndet bör vara är exempelvis väglag, trafikförhållanden, hastighet, och väder mm.

Utgångspunkten är att avståndet till framförvarande fordon ska anpassas så det inte finns risk för att man kör på fordonet om denne bromsar eller saktar in (3 kap. 2§ trafikförordningen).

Brottet samt straffet

För brott mot trafikordningen döms man till penningböter (14 kap. 3 § femte stycket trafikförordningen).

Penningböter utgår som lägst med 200 kr och som högst med 4000 kr (25:3 brottsbalken).

Om du dessutom på grund av detta orsakat en trafikolycka, kan du istället dömas för vårdslöshet i trafik. Det krävs då att du varit vårdslös och i väsentlig mån brustit i din omsorg. Det kan handla om att du exempelvis kört för fort. (1§ lag om straff för vissa trafikbrott). Bedömningen görs utifrån om handlingen inneburit ett medvetet risktagande som är klandervärt, mot bakgrund av trafikförhållandena, gällande regler på den vägen och liknande omständigheter.

Sammanfattning

Straffet för otillräckligt avstånd till framförvarande bil är penningböter. Om du istället gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafik, blir straffet istället dagsböter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare