FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/06/2023

Är det brottsligt att låta någon folkbokföra sig på en adress de inte bor på?

Begår jag ett brott själv om jag låter någon skriva sig som folkbokförd på min adress/fastighet fast hen inte bor hos mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om det är brottsligt att låta någon folkbokföra sig på en adress hen inte bor på. Detta gör att folkbokföringslagen blir aktuell i ditt fall.

Allmänt om folkbokföring

Enligt 34 § folkbokföringslagen är det Skatteverket som beslutar i folkbokföringsärenden. Av 6 § första stycket folkbokföringslagen ska man vara folkbokförd på den fastighet och i den kommun som man bor i, vilket enligt 7 § första stycket folkbokföringslagen är där man vanligtvis tillbringar sin dygnsvila, d.v.s. sover. Om man låter någon vara folkbokförd på en annan adress än där personen är bosatt, så är den personen felaktigt folkbokförd.

Folkbokföringsbrott

Av 42 § första stycket folkbokföringslagen framgår att den som lämnar en oriktig uppgift beträffande folkbokföring döms, om det innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Även den som har vetskap om felaktig folkbokföring kan dömas, eftersom denne inte fullgör sin anmälningsskyldighet.

Detta innebär att den som låter någon skriva sig som folkbokförd på sin adress, trots att personen inte bor där, kan dömas till böter eller fängelse. Däremot krävs det att det inneburit fara i bevishänseende, vilket innebär att det måste ha funnits en fara för att ens agerande eller underlåtenhet medfört att felaktiga uppgifter registrerats i folkbokföringen.

Vad som gäller i ditt fall

Svar på din fråga kring om du begår ett brott genom att låta någon folkbokföra sig felaktigt på din adress är alltså ja, du begår folkbokföringsbrott enligt 42 § första stycket folkbokföringslagen. Jag rekommenderar dig att inte låta någon folkbokföra sig på din adress, så länge personen inte också bor där. Känner du till att någon är felaktigt folkbokförd, så rekommenderar jag dig att anmäla detta till Skatteverket snarast.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Sara JeftenicRådgivare