Är det brottsligt att kalla någon rasist?

Gav en tiggerska en colaflaska och en kram idag, och en farbror utanför affären kritiserade min handling med orden att "Det är sådana som du som förstör Sverige!" Vidare ansåg han att tiggarna inte skall vara i landet, och upprepade att folk som ger till tiggare förstör Sverige. Jag blev arg och kallade honom för rasist, varpå han frågade efter mitt namn så han kunde ta mig till rätten. Jag uppgav mitt riktiga namn. Ingen annan än tiggerskan bevittnade det inträffade. Min kommentar var endast riktad mot honom.

Kan han driva detta till rättegång?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Både hans uttalande och ditt skulle teoretiskt sett kunna vara brottet förolämpning, brottsbalken 5 kapitlet 3 §. Det är skälssord och kränkande tillmälen och torde därför kunna uppfylla kraven i bestämmelsen.

Problemet här är snarare att den som anser sig utsatta för brott själv måste ta dig till domstol och föra sin talan där eftersom att åklagare inte ska väcka åtal i detta fall. Det är ganska ovanligt att så sker eftersom att det är tidskrävande, inte helt lätt och dessutom kan bli dyrt om han anlitar ett biträde.

Han kan inte heller känna sig säker på att du faktiskt skulle dömas för förolämpning eftersom att ni var i en diskussion. I en sådan torde det bli svårt att döma dig för att du besvarat hans ord.

Min slutsats är därför att chansen att du kommer att bli en dömd brottsling för saken är ganska otroligt.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare